

Még az este lefekvés előtt benzint töltöttünk a motorokba a
terepjáróban lévő kannákból, hogy másnap minél előbb el
tudjunk indulni. Egy ajánlatot is kaptunk a hotel tulajától, mert
ismert valakit, aki szívesen elkísér minket a három napos
sivatagi útra, és az ő terepjárójába pakolhatjuk az összes
táskát, ami a motorjainkon van. Így rengeteg súlytól
megszabadulhatunk, amikor majd a homokban kell vezetni, ez sokkal
könnyebbé teszi majd a sivatagi vezetést.

Harminc kilométert
kellett vezetni, mire kiértünk Kartúmból. Reggel még kellemes
volt a 34 fok, de később negyven fok fölé emelkedett újra a
hőmérséklet. Ma 440 km-t kellett vezetni, de szinte tökéletes
aszfalton tudtunk menni, így ma nem volt szükség kátyúkat
kerülgetni. Ez az út már a sivatagba vezet, és körülöttünk
csak homok volt, és semmi más. Útközben megálltunk egy útszéli
tákolmányban kávézni. Egy fiú készítette a kávékat a már
megszokott parázson főzve, és bevallom nem tudom mi a titka, de
brutálisan finom volt feketén tej és cukor nélkül is.


A mai utunk végén
megérkeztünk a szudáni piramisokhoz. Miután körbemászkáltunk a
környéken benzint akartunk tölteni, és azt hallottuk, hogy a
közeli faluban van benzin a benzinkúton. 30 liter benzin kb. 2
euróba a kutakon. Azután a terepjárót is odament, hogy a kannákat
is töltsék tele, mert majd a sivatagban szükség lesz rá, de nem
adhattak kannákban benzint. Így ma a fordítottját csináltuk,
mint eddig és kiszívtuk a benzint a motorokból a kannákba, és
újra elmentünk a benzinkútra a motorokba tölteni.
Hatalmas sor állt a
kútnál, mert ritkaság, hogy van benzin, de ez nem volt gond, mert
a szudániak nagyon vendégszeretők, és segítőkészek. Amikor
látták, hogy messziről jöttünk és ott állt a rengeteg motor,
akkor előreengedtek minket, az első motoros kapott is benzint, de
amikor a második odaállt, akkor elment az áram. Ott vártunk több
mint egy órát, és annak ellenére, hogy időben ott voltunk,
megint kezdett késő lenni és sötétedett már. Mi pedig mára a
sivatagba terveztünk vadkempinget. Csak vártunk, hogy megjöjjön
az áram, de egyszer csak szóltak, hogy nagy a baj, és az egész
országban elment az áram. Ezért biztos nem fogják gyorsan
megjavítani, így bezárták mára a benzinkutat.


Egyre jobban
erősödött a szél és sivatagi homokviharrá alakult. Mivel
süvített a szélben a rengeteg homok, és sötétedett is, már
senkinek nem volt kedve sátorozni, ezért kerestünk egy motelt a
közeli faluban, és szerencsénk volt, mert pont volt elég szobájuk
is. Nagyon lepukkadt luk ez a semmi közepén, de aludtunk már
rosszabb helyen is. Mivel nem volt áram, ezért fejlámpákkal
mászkáltunk, én pedig a mosdóban poénból felkapcsoltam a
lámpát, és legnagyobb meglepetésemre működött, volt fény, de
csak itt ezen az egy helyen, csak nálam. Senki sem érti, hogy ez
miként lehet. Remélem az éjjel jól kialszom magam, mert holnap
rengeteget kell vezetni homokban. Ez már a núbiai sivatag, ami a
Szahara része.


Reggel egy kis
homokban való vezetéssel kezdődött a nap. Volt aki már ekkor
jelezte, hogy ez nem fog menni és ő inkább aszfalton vezet.
Elindultunk a falu szélére, ahol két út állt előttünk, a
núbiai sivatag végtelen homokja, és a sima aszfaltos út. Mire
odaértünk hatalmas sivatagi homokvihar keletkezett, ettől még
néhányan megijedtek, így öten vágtunk neki a sivatagnak, és a
többiek a rendes úton haladtak tovább. A sivatagon keresztül
vezető szakasz kb. 500 km, így csak majd két nap múlva fog
találkozni a csapat. Minél jobban haladtunk a sivatagban, annál
jobban kezdett fújni a szél, és annyi homok volt a levegőben,
mintha ködben vezettünk volna.


Semmit nem lehetett
látni, csak az előttem haladó pislákoló piros lámpáját. Az
elől haladó GPS segítségével haladt bele a fehér szemcsés
tejszerűségbe. Földönkívüli élmény volt megtapasztalni a
sivatag végtelen nagyságát, főleg viharban volt ez nagyon
kalandos. A talaj egyszerre csúszik, mint a jég, és ragad mint a
sár. Ennek a kettőssége teszi semmihez sem hasonlíthatóvá a
sivatagi vezetést. A motor folyton ki akar csúszni, de mégis
közben a homok megfogja, viszont fontos gyorsan haladni, mert ha
lassan halad az ember, akkor elakad, és el is eshet. Furcsa érzés
az, ha elkezd imbolyogni alattunk a motor, akkor nem lassítani kell,
hanem gázt adni, és akkor kihúzza magát a motor. Nagyon trükkös
így vezetni, de az egyik legfantasztikusabb élményt adja, amit
eddig éreztem.


Kb. 200 km vezetés
után a semmibe letáboroztunk. Felállítottuk a sátrakat és
tábortüzet raktunk. Főztünk valami kaját a nálunk lévő
zöldségekből és tésztából. Minden tiszta homok volt, olyan
helyekre is behúzódott, ami teljesen, hermetikusan le volt zárva.
A sátramon és a motor tartálytáskáján tönkrement a cipzár a
rengeteg homoktól. Furcsa érzés volt olyan helyen sátorozni, ami
körül több száz kilométerre nincs semmi más, csak homok.


Reggel még raktunk
egy kis fát a tűzre, amin kávét főztünk. A fát mi vittük
magunkkal a terepjáróban, de a táboruk mellett is volt két fa,
aminek az apró gallyait szintén összegyűjtöttünk a tűzhöz.
Csodafák ezek, amik még a sivatagban is megtalálják maguknak az
élethez szükséges vizet. Talán azért van ez, mert mellette van
néhány kődomb, ami megfogja a szelet, és az a kevés eső, ami
esik is lefolyik a fákhoz. Mi is azért választottuk ezt a helyet a
táborozáshoz, mert a hegy tövében kisebb a szél ereje.


Hajnalban
feltöltöttük a tartályokat a terepjáróban lévő kannákból,
és indítottuk is a gépeket, hogy haladjunk tovább, de a KTM és a
Honda nem akart beindulni. Akkor kellett rádöbbennünk, hogy
átvertek minket és pancsolt volt a benzin. Ezért ki kellett
ereszteni a benzint a két motorból, és másik kannákból
feltölteni, de a csövekben még marad a régi benzinből, így alig
sikerült csak életet lehelni a két motorba, sőt a Hondának az
akkuja is lemerült, így azt még külső segítséggel is kellett
élesztgetni. Mikor benzinátömlesztésnek vége volt indultunk
volna, de az én motorom valamiért nem akart elindulni, amikor
elsőbe tettem és gázt adtam, akkor lefulladt. Először rögtön
itt is a silány benzinre gyanakodtunk, de rájöttünk, hogy
elakasztottam valamivel az alsó biztonsági kapcsolót, ami
megakadályozza, hogy elinduljon a motor, ha a kitámasztólába
nincs fent. Láttuk, hogy széttört ez a kapcsoló, így rögtönözve
leszedtük, és rövidre zártuk. Most már végre indulhatott az út
tovább.


Valamikor útközben
az egyik BMW-s szólt, hogy neki egyre kevesebb az áram az
akkujában, megállapítottuk, hogy nem tölt vissza a motorja.
Részben szét lett szedve a motorja, és kiderült, hogy az
áramfejlesztő generátora ment tönkre. Mivel az ilyen motorok nem
tudnak akkumulátor nélkül működni, neki is vége lett a
motorozásnak, és csatlakozott a terepjáróban a KTM-s kollégához,
akinek szintén hasonló hibája volt. Az ő motorja már úton van a
határ felé egy kamionon. A BMW pedig a terepjáró mögé lett
erősítve.


Így most négyen
folytattuk az utat motorokon, két motoros pedig a terepjáróban
utazott tovább. Miközben vezettünk a másik KTM is megállt és
amikor visszamentünk megnézni, hogy mi történt kiderült, hogy
leszakadt a kipufogója, ezért azt is le kellett vágni, így
brutálisan hangos lett, de legalább mehettünk tovább. Nem sok
időre rá megint megállt a KTM, de ezúttal végleg, mert leégett
a kuplungja, így most már ő is kiesett a játékból. Ez eléggé
megbonyolította a dolgokat, mert már foglalt volt a hely a
terepjáró mögött, így mindent ki kellett pakolni belőle és a
KTM felkerült a hátsó raktérbe, a BMW pedig vissza a terepjáró
mögé.


Még szerencse, hogy
felfogadtunk, egy kísérő terepjárót a csomagjaink cipelésére,
mert most ott utazik a három kiesett motoros. Ráadásul egy csomó
mindent a sivatagban kellett, hogy hagyjunk mert nem lett volna hely
a motornak a terepjáróban. Ma este találkoznunk kellett volna a
csapat másik felével, de mivel egy csomó váratlan esemény
történt, ezért nem sikerült sötétedés előtt kijutnunk a
sivatagból. Így most újra a sivatagban kell, hogy sátorozzunk,
sőt ma este még egy kevés eső is esett, de a sivatagi viharnak is
van pozitívuma, mert így legalább nem volt 40 fok felett a
hőmérséklet.


Napközben kicsivel
harminc fok felett volt a hőmérséklet, de éjjel fáztam egy
kicsit, ezért még a hálózsákra ráterítettem a motoros
kabátomat is. Ráadásul mivel a cipzár tönkrement a sátoron,
ezért egy kicsit nyitva is van a sátor bejárata, de remélem ma
éjjel nem lesz olyan hideg, mint tegnap. Holnap hárman folytatjuk
az utat motoron kifelé a sivatagból, igyekeznünk kell, mert az
egyiptomi határátlépés vár minket, és azt mondták, hogy ők
nagyon komplikáltak, ráadásul még három hibás motort is át
kell préselni a határon.


Még teljesen sötét
volt, amikor felkeltünk, mert még be kell hozni a lemaradást
tegnapról. Összepakoltuk a sátrakat, és reggeli közben néztük
a napfelkeltét a sivatagban. Kb. 150 km-t kellett még a sivatagban
motorozni, de ez a nap volt a legnehezebb, tele volt különféle
homok variációkkal a terep, volt kaviccsal kever, volt sziklás,
volt mély puha homok, volt kemény talajon kevés homok, voltak
keréknyomok is a homokban, és voltak vízátfolyás nyomain
keresztül vezető utak is. Gyorsan kell menni, mert különben
besüpped a motor a homokba, de így hirtelen huppanók is
meglepetést okoznak, így ma többször tövig koppantottam a
lengéscsillapítókat, ami a motornak is meg nekem is fájt.


Menet közben egy
idő után észrevettük, hogy nem jön utánunk a két terepjáró,
sem a mi kísérőautónk, sem pedig a bérelt csomagcipelő autó.
Megálltunk, hogy várjunk, ekkor a távolban lévő hegyekből
megindult egyenesen felénk 6-7 ember, és még néhány ott maradt
és figyelt. Egyre csak közeledtek, ekkor az egyik motoros
megkérdezte tőlem, hogy neked jó szemed van, látsz fegyvert
ezeknél az embereknél. Mondom nincs semmi a vállukon, de ennek
ellenére ő felhúzta a sisakját, ráült a motorjára és
beindította. Mikor már közel voltak, akkor nagy hangosan és
széles mosollyal üdvözöltek bennünket, és csak a kíváncsiság
hozta őket oda, mert látták és hallották, hogy motorok süvítenek
a sivatagban.


Kis időre rá
megérkeztek a terepjárók is, és kiderült, hogy a bérelt
cipekedő autónak kifolyt a hűtővize és túlmelegedett az autó,
ezért vizet kellett tölteni a hűtőbe, de ez nem tart sokáig,
mert lyukas, ezért folyton meg kell állnia utánatölteni a vizet.
Vízből is már fogytán voltunk, mivel még tegnap ki kellett rakni
a nagy részét a sivatagban, mert különben nem fért volna fel a
motor. Néhány kilométer motorozás után észrevettük, hogy az
egyik motoros hiányzik, pedig már mindkét terepjáró ott volt
mögöttünk. Megálltunk, és senki sem látott semmit, olyan nagy a
sivatag, hogy elvesztettük az egyik motorost. Egy darabig vártunk,
de nem jött. Ekkor elkezdtük keresni, kiderült, hogy eldőlt a
mély homokban, és még a motor is ráesett, úgy, hogy alászorult.
Így feküdt a homokban a motor alatt kb. fél órát, mire
megtaláltuk, ráadásul még a benzin is elkezdett folyni rá.


Viszont három nap
kemény sivatagi motorozás után sikerült kijutnunk, és
csatlakoztunk a csapat másik feléhez. Nem sokat tudtunk szusszanni,
mert indulnunk kellett tovább az egyiptomi határra. Ott várt
minket egy simlis alak, aki fejenként 100 euróért begyorsította a
határon az ügyintézést, de még így is délután ötig ott
szenvedtünk. Ráadásul az utolsó komp ötkor megy át a tavon Abu
Simbel-be, ahová ma kellett eljutnunk. Emberünk olyan dörzsölt,
hogy odatelefonált a révészeknek, hogy várjanak, és tényleg,
amikor odaértünk csak minket várt a komp. Amikor mi rámentünk,
csak akkor engedtek még rá néhány terepjárót, a sorban várakozó
többi jármű pedig várhat a holnap reggeli kompjáratra.
Itt egy hotelban
alszunk ma, és végre három nap után lezuhanyozhattunk, és nem
kellett sátrat állítani sem. A hotelban van Wifi, de nem működik
az internet, így ma sem tudom feltölteni a blogot, de remélem
holnap már lesz jele a harmadik évezrednek, és sikerül
digitalizálni a gondolataimat.


Reggel a három
lerobban motor tulajdonosa még megpróbált életet lehelni a
motorokba. A BMW és KTM, aminek a generátora döglött be azt
találták ki, hogy vesznek egy nagy autó akkumulátort és
ráerősítik kívülről a motorokra. Ezeket az akkukat ete
feltöltik, és így megpróbálnak eljutni a végcélig. A KTM
beindult, de a BMW még valami kulcs kód problémával küszködött,
mert a motor mindent leblokkolt, amikor elkezdtek babrálni az
akkuval. Ezért a BMW-t rátették egy kamionra, ami a következő
városba viszi a motort, így ez a probléma tovább eszkalálódik.
A másik KTM, aminek a kuplungja csúszott pedig ma beindult, mert
lehűlt és ettől megjavult.


Ma reggel még megnéztük a naptemplomot, még mielőtt útnak indultunk volna. Ezeket az épületeket a hegyekből vésték ki, de árterületen voltak, ezért svájci, német és angol segítséggel darabokra vágtak, és néhány kilométerre odébb újra összeraktak. A templomok belsejében nem csak festve vannak a falak, hanem vésve is, és ez így élőben nagyon impozáns látvány. Érződik, hogy több ezer éves gondolatok lettek a falakba vésve. Most is beszélnek a hieroglifák és mintha mindenkinek mást mondanának.
Ma csak a BMW van játékon kívül, mi
többiek pedig nekivágtunk a következő városnak. Fegyveres kíséretet
kaptunk, mert a kormány biztonságban akar minket tudni. Luxorba
tartottunk, és a sivatagon keresztül szerettünk volna menni, mert
ott nincsenek falvak, és lehet haladni, mert már így is késésben
voltunk a reggeli szerelések miatt. Viszont a rendőrök azt
mondták, hogy nem biztonságos, és nem mehetünk arra. Ezért a
Nílus partján motoroztunk fel Luxorig. Mivel a Nílus az életet
jelenti itt, ezért végig egy összefüggő település képezte az
utat. Ezért csak lassan lehetett haladni, és folyton az idegesítő
fekvőrendőrökön kellett átzötykölődni. Ezért megint több
mint két órát motoroztunk sötétben, de a rendőri kíséretnek
köszönhetően minden ellenőrzőponton csak átsuhantunk, nem
kellett megállni és minden alkalommal magyarázkodni, hogy hova
megyünk és kik vagyunk. Ezek az ellenőrzőpontok szinte öt
kilométerenként vannak az utakon. Kárpótolt minket a lassú haladásért a gyönyörű zöld táj, ami végig ilyen a Nílus mentén, ezen túl csak a végtelen sivatag van.
Most Luxorban
vagyunk egy hotelban, és holnap pihenőnap következik, tehát nem
fogunk vezetni.
Ezt a megjegyzést eltávolította a blog adminisztrátora.
VálaszTörlés