Még mindig a hegyekben vagyunk, néha fent, néha lent. A
hőmérséklet 13 fok és 36 fok között mozog, attól függően,
hogy milyen magasan motorozunk. Ma voltunk kb. 3500 m magasan is.
Fent a hegyekben egy kis faluban a helyiek gépfegyverekkel fogadtak
minket, és két nagy darab venyigével zárták el az utat.
Megkérdezték, hogy mit keresünk itt, megmondtuk, hogy csak
átutazóban vagyunk, és továbbengedtek minket. Az utak itt is
változatlanul pocsékak, sőt a fekvőrendőrök is olyan durvák
lettek, hogy minden alkalommal fennakadt a motorom alja, még
szerencse, hogy rajta van a védőburkolat.
Etiópiáról azt
mondják, hogy egy óriási falu, mert szinte nincs is rendes út,
mert egyik falu éri a másikat. Ma egy csomó olyan falun mentünk
keresztül, ahol az emberek érzékenyek a napfényre, mert mindenki
teljesen be van bugyolálva, csak a szemük látszik ki. A férfiak
bátrabbak, mert nekik nincs eltakarva az arcuk. Érdekes élmény
volt elkapni néhány tekintete a védőruha mögül, a szemek
sokszor többet elárulnak az ember gondolatairól, mint ezer könyv.
Néhányszor szabályosan éreztem, hogy mire gondolnak, amikor a
szemembe néztek, mintha megtanultak volna tekintettel kommunikálni.
Még órákon keresztül is ezen járt az agyam, hogy miként lehet
érzéseket szavak nélkül átadni.
Az utak burkolata a
kátyúktól eltekintve sárgásbarna lepényekkel van díszítve,
amit az utakon mászkáló állatok hagynak maguk után. Ezzel nincs
semmi gond, mert lapos és száraz, csak egy kicsit feldobja kis
színnel az aszfalt szürkeségét.
Este olyan beteg
lettem, hogy minden testnyílásomból sugárban távozott a
folyékony méreganyag. Éjjel nem sokat aludtam, többet voltam a
mosdóban, mint az ágyban, és a vacsorát is oda raktam ki.
Reggel nem tudtam
enni, a maradék vacsorát is kipakoltam magamból, de ezúttal nem
is értem el a mosdóig, így még a hotel folyosóján is nyoma volt
az étterem tegnapi baklövésének. Kérdezték is, hogy mi zajlik
bennem, és mindenki adott valami tablettát, hogy helyreálljon
bennem a bioritmus. Sőt egy amerikai üzletember is hozott nekem
valamilyen bogyókat, aki szintén a hotel vendége. Azt mondta, hogy
ő már két és fél éve dolgozik itt, mert kórházi
oxigénberendezéseket forgalmaz, és van tapasztalata. Annyi
orvosságot vettem be, hogy ma egy kicsit megugrott a
gyógyszergyártók részvénye a tőzsdén. Szóval összeraktam
magamat, hogy folytatódhasson az utazás.
Nem én vagyok az
egyetlen, akinek nem sikerült megemésztenie az Etióp vacsorát,
így többen vagyunk, akinek harcolnia kell a higiénia hiányával.
Másnap csak banánt és zöldséglevest ettem, és a tabletták
segítettek helyreállítani bennem a rendet.
Ma meglátogattuk a
világ egyik legszentebb helyét, az Etióp sziklákba vésett
templomait. Amikor a Muszlimok elfoglalták az észak Afrikai
területeket is, nem volt többet elérhető a Jeruzsálemi szent
zarándokhely. Ezért második Jeruzsálemként is emlegetik ezt a
helyet, mert ezt azért építették, hogy pótolni tudják a hiányt.
Ezeket a templomokat a biztonság kedvéért eldugva a hegyekbe
vésték, és az egész templom egy darabból van kivésve a hegyben
lefelé.
A mai napik
zarándokolnak ide emberek a világ minden tájáról, hogy
megcsodálják ezeket a különleges templomokat. Érezni lehet, hogy
ennek a helynek spirituális kisugárzása van, és a helyieket, akik
itt imádkoznak végtelen nyugalom veszi körül. Nagyon nyugtató
hatása van ezeknek a sziláknak, és árasszák magukból az építők
elszántságát. Aprólékosan kifaragott részletek láthatók a
belső falakon, és a mai napig megmaradt színes rajzok díszítik a
mennyezeteket. Több helyen látható együtt a Dávid csillag és a
kereszt, ami az ószövetség és az újszövetség egységét
szimbolizálja.
A táj egyszerűen
csodálatos, a hegyekben a kilátás pedig eszméletlen. Az
hőmérséklet is tökéletes, mert nem esik az eső, süt a nap és
kb. 20 fok van. Az egyik KTM bemondta az unalmast, és a terepjáró
mögé lett erősítve. Az a gyanú, hogy az akku döglött be, és
ha ezt holnapra nem tudják megoldani, akkor bajban van a motoros.
Tovább haladva néhány kilométert újra defektje lett az egyik
motorosnak, így újra ragasztani kellett, viszont mikor minden
vissza lett szerelve, kiderült, hogy tovább ereszt a gumi, ezért
újra szét kellett szerelni mindent, és új belső gumit rakni. Itt
megint elveszítettünk több mint egy órát.
Sietni kellett, és
ez nehéz, amikor ennyi embernek más a belső ritmusa, de már
mindenkinek elege van abból, hogy sötétben kell vezetni, és későn
érkezünk meg. Itt észak Etiópiában az emberek legnagyobb
százaléka a megszokott mosollyal és integetéssel kíséri
utunkat, de néhányan elég rosszul szocializálódtak. Ezek a
gyerekek megszokták, hogy ha a szüleik valamit szeretnének tőlük,
akkor megdobják őket egy kővel. Ezt tették velünk is néhányan,
megdobáltak minket kövekkel és botokkal. Az egyik motorosnak
eltalálták a combját, és még a motoros nadrág ellenére is
véres lett a lába, mert egy nagyobb kő kb. 120 km/h tempó mellett
elég nagyot csattan.
Az egyik faluban a
már megszokott zűrzavar fogadott minket, rengeteg ember, gyerek, és
állat az utakon. Az egyik bárány előttem nem tudta eldönteni,
hogy jobbra vagy balra menjen, aztán megállt egy pillanatra, de
amikor közel értem hozzá, mégis megindult pont abba az irányba,
amerre én haladtam. Ekkor én tövig nyomtam a féket, és
megmentettem a bárány életét, de a mögöttem érkező két
motoros ezt már nem tudta megismételni, így mind a ketten hátulról
belém jöttek, és mind a hárman leestünk.
Eddig is hatalmas
volt a tömeg, amikor megálltunk valahol, de most tízszer annyian
csődültek oda, hogy láthassák mi történt. Segítettek felemelni
a motorokat, és csodával határos módon senkinek semmi baja nem
lett. Az én motoromon semmi sem látszik, de a másik két motoron
leszakadt a kipufogó, az irányjelző, és a oldaltáska.
Visszaültünk a motorokra, mintha semmi sem történt volna és
folytattuk az utunkat tovább.
Még pont sötétedés
előtt sikerült megérkezni a szálláshelyünkre, így most
pihenünk egyet, és holnap irány Szudán.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése